Talán kevesen ismeritek Elsa Schiaparellit, hiszen lévén Coco Chanel kortársa (és legnagyobb riválisa) egy kissé a rivaldafény árnyékosabb oldalára került az évek során. Schiaparelli munkásságát erősen meghatározta a szürrealizmus, olyan művészekkel dolgozott együtt, mint Salvador Dalí vagy Alberto Giacometti.

Schiaparelli Rómában végezte tanulmányait - filozófiát tanult, illetve versekkel is foglalkozott; sőt, egy verses kötete is megjelent. A családi háttere miatt gazdagon élt, sőt, luxuskörülmények között, de úgy érezte, hogy ez beszivárog a művészetébe és hátráltatja a kreativitását, ezért először New Yorkba, majd Párizsba költözött.
Schiaparelli Párizsban kezdte el a ruhakészítést, és a szürrealizmus által inspirált kötött darabok meg is jelentek a Vogue magazinban, és ahogy Schiaparelli egyre több oldalát mutatta meg (az eleinte csak kötött ruhákhoz, síöltözetekhez és fürdőruhákhoz csatlakozott az estélyi ruha is), egyre többeket és többeket varázsolt el.
Számomra Schiaparelli legfontosabb és legszebb alkotásai azok, amelyeket szürrealista és dadaista művészekkel együtt készített. Munkásságának legmeghatározóbb elemei ezek, melyek közül a leghíresebbek a Jean Cocteau-val készült estélyi ruha, illetve számos kollaboráció Salvador Dalí-val.

A Cocteau-val tervezett ruha lényege, hogy egy optikai illúziót kreál a hátrész hímzése: egyszerre látunk két arcot, de ugyanakkor a két arc közötti rész egy vázára is hasonlít - tele rózsákkal, melyek a vállrészen kapnak helyet.

Dalíval számos kollaboráció készült. Az első a "lobster dress" néven vált ismertté, hiszen az egyszerű selyemruhán egy nagy homár látható, melyet - természetesen - Dalí festett. A ruhát Wallis Simpson viselte többször is. A második kollaboráció a "tears dress" címen ismerjük, mely annyit tesz, hogy a "könny-ruha". Erre a darabra is Dalí festett könnyeket, illetve olyan mintát, amely a letépett bőr és az alatta látható hús illúzióját hivatott kelteni.

Talán a legismertebb alkotás a "skeleton dress", azaz a csontváz-ruha. Ennek megtervezésében is Dalí segített - észrevehetően -, a ruha érdekessége, hogy bordákat, csípőcsontot illetve comb-és lábszárcsontokat formázó rávarrásokat láthatunk rajta.

Egy másik, igen kedvelt darab a "shoe hat", azaz a cipő-kalap, melyet maga Schiaparelli is viselt, ugyanakkor Gala, Dalí felesége, a francia Harper's Bazaar szerkesztője, Daisy Fellowes.
Schiaparelli azonban nem volt képes és hajlandó magáévá tenni a háború utáni változásokat, ezért 1954-ben visszavonult - ugyanabban az évben, amikor riválisa, Coco Chanel ismét tervezni kezdett. 83 évesen, 1973-ban hunyt el Párizsban - azonban nem kétséges, hogy munkássága halhatatlan, hiszen mind a mai napig inspirál tervezőket, sztárokat és hétköznapi nőket egyaránt. Sőt, Christian Lacroix 2013 őszi kollekciójára is úgy kell tekintenünk, mint egy meghajlás Schiaparelli előtt - a kollekciót megnézhetitek itt.